Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg

EMNE: Skjeljanger Fyrstasjon; noen som vet?

Skjeljanger Fyrstasjon; noen som vet? 01/10/2013 13:36 #280

• Elisabeth
  • Elisabeth's profilbilde
Holsnøy Kystlag disponerer sjøhuset som tilhører det nedlagte Skjelanger Fyrstasjon i Meland kommune, nord for Bergen. De ønsker å rehabilitere området, og er på jakt etter ALT av opplysninger om fyrstasjonen. Er det noen som kan hjelpe Holsnøy? Send det dere vet til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller svar her.
Siste endring: 14/11/2013 07:13 av .
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Skjelanger Fyrstasjon; noen som vet? 11/10/2013 16:43 #291

• André Schau
  • André Schau's profilbilde
Hei!
Jeg så nylig at Holsnøy kystlag søker all informasjon om Skjeljanger fyrstasjon som lå på øya.
Da henviser jeg til boka "Norges Fyr - bind 1", av Bjørkhaug/Poulsson/Grøndahl/1986.
I siste del av denne boka står historikken til denne tidligere fyrstasjonen. Hvis dere ikke får tak
i denne boka kan jeg scanne de to sidene og sende dem til dere på mail.

Informasjon i tillegg til det som står i denne boka:
Fyret og boligen ble revet i 1983, mens uthuset ble revet i 1984. Disse kildene har jeg fra en tidligere tilsynsmann for Skjeljanger fyrlykt
som står ved grunnmurene. Han fortalte at det tok lang tid å rive de to bygningene fordi de var så solide!

Flott at dere nå ønsker å rehabilitere området og ivareta naustet etter fyrstasjonen! Hva ellers er planene deres for området?
Mail kan sendes til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Mvh.
André Schau/Drammen/NFHF
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
Tid til å lage siden: 0.099 sekunder