Dette er en arkivert artikkel hentet fra vår gamle hjemmeside. Formateringsfeil kan forekomme.

Foto: Frode Pilskog

Over Stadt svever et helikopter. Om bord er kokken fra sjømatreatauranten Maki i Ålesund, på vei til Svinøy Fyr for å servere et amerikansk ektepar et syv retters måltid. Med i helikopteret er også Terje Devold, direktør for 62 grader nord. Han bidrar til at Helge T. Zimmer kan levere hva det amerikanske paret vil ha: Et Norge på første klasse. De tilhører et voksende marked av utenlandske ”high-end”-turister. De vil se Norge, men ikke sammen med grupper av kinesere eller tyske bobil-turister. ”Turistene jeg jobber for vil også se fjell og fjord, men de vil ha en privat opplevelse”, sier Helge T. Zimmer til magasinet D2.

                Norske ”High-end”-agenter, som det The Travel Designer AS og Ziniry, samarbeider med lokale underleverandører over hele landet – som alle kan by på en særegen opplevelse av Norge. Og hemmeligheten bak er å levere høy service, høy kvalitet på mat og senger.

                På Svinøy trykker strå, ryllik og smørblomst seg mot bakken. Helikopteret alnder for andre gang den dagen. Ifølge D2 vaiet det norske flagget friskt, champagnen og sjokoladekake venter på det kresne, amerikanske paret. Pris spiller ingen rolle. Det er opplevelse som teller.