Vernemyndighetene sier ja til ny landing på Kaura
Vernemyndighetene sier ja til at Kystverket og Kauras Venner kan etablere en midlertidig landing på Kaura fyrstasjon.
– Det er viktig for oss at vi få lov til anlegge en ny midlertidig landing på fyret. Vedtaket betyr at vi kan komme i gang til våren med vårt arbeid med å gjøre Kaura fyr tilgjengelig for allmennheten, sier fyrforvalter Halvor Haarstad.
En ny landing vil gjøre det enklere å komme i land på den fredede fyrstasjonen. Kauras Venner er i ferd med å inngå en leieavtale med Kystverket på Kaura fyr. – Vi har et megetr godt og konstruktivt samarbeid med Kystverket som har vært pådrivere for at vi skal få en ny midlertidig landing, fortsetter Haarstad.

Fyrforvalter og styreleder i Kauras Venner, Halvor Haarstad. Foto: Kauras Venner
Tidligere i år hadde venneforeningen, Kystverket og vernemyndighetene felles befaring på den utsatte fyrstasjonen. Da gikk man gjennom hvor den midlertidige landingen er tenkt. Nylig kom vedtaket fra vernemyndighetene i Trøndelag til Kystverket om at det er gitt dispensasjon til å legge ut en midlertidig 40 meter landgang på sørvest siden av holmen der fyret står.
Tidligere oppdrettmerde
Landgangen er opprinnelig en del av en oppdrettsmerde og består av to flyterør med gangrist og rekkverk på den ene siden. Landsiden som blir liggende opp på berget festes med fjellbolter og tau, den andre enden blir festet til bunnanker. For sjøsikkerheten blir det et lys på enden mot sjøen og for å ivareta personsikkerheten monteres det en redningsstige til sjø og en redningsbøye med kasteline.
Sommerbruk
– Landgangen blir kun liggende ute ved fyret sommerhalvåret og den vil bidra til økt bruk av fyrstasjonen. Det er mye arbeid som må gjøres innendørs på dugnad av venneforeningen, før vi kan gjøre fyret tilgjengelig for allmennheten, sier fyrforvalter Halvor Haarstad. Han er også styreleder i Kauras Venner.

Tidligere i år hadde venneforeningen, Kystverket og vernemyndighetene felles befaring på Kaura fyr. Foto: Kauras Venner
Daglig leder Henriette Marie Skjæveland fremholder viktigheten av et godt samarbeid mellom Kystverket som forvalter av de statlige fyrstasjonene og frivilligheten som på Kaura. Hun trekker også frem det forhold at begge parter i samarbeid med vernemyndighetene finner frem til gode løsninger.

Norsk Fyrforenings daglige leder, Henriette Marie Skjæveland, er glad for det gode samspillet mellom Kauras Venner, Kystverket og vernemyndighetene i Trøndelag om Kaura fyr. Foto: Norsk Fyrforening
– Jeg legger merke til at vernemyndighetene i Trøndelag mener tiltakene på Kaura er nødvendig for å bevare, bruke og å opprettholde kulturminnet, samt for å ivareta nødvendig sikkerhet ved bruk. Det er også grunn til å merke seg at vernemyndighetene er enig med Kystverket i at den midlertidige landingen ivaretar relevante hensyn , og at de ikke griper inn i eller forrykker de sentrale formål med fredningen, og bare i liten grad evner å påvirke kystkulturminnet Kara fyr negativt, sier Henriette Marie Skjæveland.
Landing er nødvendig
Det går frem av vedtaket at dersom man skal man ha anledning til å oppleve Kaura fyr på nært hold, så er det behov for en landgang slik at besøkende kan komme seg trygt i land. Bedre tilgjengelighet ses også på som en fordel i forhold til vedlikehold og istandsetting av fyret. I tillegg blir det sett på som positivt at
tiltaket er reversibelt.


Dagens landing er i svært dårlig stand og tilfredsstiller ikke de sikkerhetsmessige kravene. Foto: Kauras Venner
Den opprinnelige landingen på Kaura med bro er i svært dårlig stand og kan ikke brukes i dag. Selv ved
en eventuell istandsetting av denne, er det usikkert om landingen vil ivareta sikkerheten til de besøkende på en tilstrekkelig god måte. Ilandsetting på de glatte bergene ved siden av landingen frarådes, da det som regel er mye drag i sjøen.

Kauras Venner er i gang md å rehabilitere fyret innendørs. Foto: Kauras Venner
Kaura fyrstasjon ligger i Kaurafjorden, og har sammenheng med fyrstasjonene Vingleia og Asenvågøy.
Fyrstasjonen ble opprettet i 1931 og er et ledfyr. Stasjonen består av et støpejernstårn og et naust. Kaura fyrstasjon er den nest siste bemannede fyrstasjonen som ble opprettet i landet. Fyrstasjonen ble tidlig avfolket i 1959. Den er derfor en av kystens minst endrede med mange detaljer intakt i boligdelen i fyrtårnet. Det opprinnelige, franske linseapparatet er i funksjon, men drives i dag av solceller.

Venneforeningen selger forskjellige produkter til inntekt for det frivillige arbeidet som skal gjøres på fyret. Foto: Kauras Venner
– Kaura fyr har høy fyrhistorisk verdi som det siste bemannede støpejernsfyret som er bygd i Norge, og det har stor identitetsskapende verdi med sin karakteristiske form og plassering, sier faglig rådgiver André Schau i Norsk Fyrforening.