Illustrasjonsfoto: Litus Lux representerer den nye generasjonen fyrlykter. Bildet viser fyrlykten som er satt opp i Smørsundet ved Grimstad. (Foto: Kystverket/Leif Andersen)
Illustrasjonsfoto: Litus Lux representerer den nye generasjonen fyrlykter. Bildet viser fyrlykten som er satt opp i Smørsundet ved Grimstad. (Foto: Kystverket/Leif Andersen)
Dette er en arkivert artikkel hentet fra vår gamle hjemmeside. Formateringsfeil kan forekomme.

 

  

Kystverket opplyser at de nå er i gang med å endre den særnorske standarden for sjømerker langs norskekysten. Arbeidet vil pågå helt fram til 2025.

Dette er et ledd i arbeidet som Kystverket har igangsatt for omlegging av fyrlyktesystemet fra et særnorsk til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities), leser vi på kystverket.no.

Bort fra særnorsk 

«IALA har en anbefaling for hvordan sektorene på fyrlykter bør være inndelt for å være intuitive og gi god forutsigbarhet (IALA Guideline 1041 – Sector Lights Ed 3.0). Kystverket har besluttet å tilpasse seg denne anbefalingen. Fra 2019 skal Kystverket legge om sektorene på cirka 1900 fyrlykter. Arbeidet er ventet å være ferdig innen utgangen av 2025.

– Prinsippene for anbefalingen er at når en sjøfarende stevner mot en fyrlykt i hvit sektor, skal sektoren på styrbord side være grønn, og sektoren på babord side skal være rød. Dette gjelder uansett hvilken retning man seiler i farleden, forklarer Per-Magne Rovde ved Kystverkets senter for farled fyr og merker. Det er gjort grundige undersøkelser av nytteverdien av ei slik omlegging, og den viser at justeringen er hensiktsmessig.

 

Ett og ett område

– Arbeidet som skal gjøres vil vi se i sammenheng med allerede nødvendig og planlagte endrings- og vedlikeholdsoppdrag. Vi vil derfor angripe dette arbeidet område for område. Det vil si at endringene vil skje i henhold til de planene som vi har for ettersyn og vedlikehold av sjømerkene, sier Rovde.

Enkelte sjømerker vil bli flyttet, fjernet eller modernisert for å gjøre merkingen mer intuitiv og oversiktlig. Endringen gir altså økt forutsigbarhet for de som ferdes på sjøen.

 

Enklere navigasjon

– De som ferdes på sjøen vil altså trenge noe mindre tid til kartstudering underveis i seilasen om natten. Men det er likevel viktig å understreke at god planlegging av seilasen fortsatt er viktig, for så vel de profesjonelle sjøfarende som de som ferdes i fritidsbåt. Og ikke minst; sørg for å ha oppdaterte sjøkart, understreker Per-Magne Rovde». 

 

Les mer om dette HER.

 

Heidi Eikremsvik