Øykommunen Vikna har Norges lengste kystlinje med totalt 2460 km. Kommunesentrum er Rørvik, som ligger innerst på Inner-Vikna. Rørvik er et knutepunkt for kysttrafikken, og her møtes for eksempel nordgående og sørgående Hurtigrute hver kveld. Det var derfor viktig å få fyrlys i det travle Nærøysundet, som går forbi Rørvik. Allerede i 1841 ble derfor Prestøy fyr tent. Etter hvert ble det fastslått at det hadde en litt uheldig plassering, og i 1904 ble derfor Nærøysund og Grinna fyrstasjoner tent for å sikre innseilingen til Rørvik bedre. Grinna ligger vel 15 km sørvest for Rørvik, lengst nord på det urolige havstykket Folda. Innseilingsfyret ble plassert på en liten, naken holme, svært værutsatt til. Her var det altså ikke snakk om en vanlig fyrvokterbolig og familiestasjon. Isteden ble det reist et støpejernstårn plassert på en solid fem meter høy steinsokkel. Innvendig hadde fyret fire etasjer i tårndelen, og hver etasje inneholder et sove- eller oppholdsrom. Lyktehuset på toppen inneholdt et 3. ordens fyrapparat.
Naustet ved landingskaret ble også av den solide typen, altså i betong, og med kran på toppen. Grinna fyrstasjon ble satt i drift den 1. august 1904. Fyret ble drevet som tørnstasjon i alle år, og fyrbetjeningen disponerte en bolig inne ved Nærøysund fyr hvor familiene deres bodde. Viktigste forandring i fyrets levetid var at et betongtilbygg i to etasjer ble oppført i 1964, samtidig med at strømaggregater ble installert.
For øvrig var landingsforholdene ved Grinna kjent for å være vanskelige. Det finnes flere historier om nesten-ulykker og vanskelige landinger, ikke sjelden ble vaktskifte utsatt på grunn av dårlig vær. Selv i maksvær sommerstid kan det være vanskelig å ta seg inn i lagunen ved landingskaret hvis det er mye sjødrag. Historiene om forlis, grunnstøtinger og fartøyer i vansker på Folla er også mange. I 1946 kolliderte nordgående hurtigrute, DS «Skjerstad», i skjærene ved Grinna i tykk tåke. Kapteinen besluttet å landsette ca. 100 av passasjerene, for det meste kvinner og barn, på fyret, så der ble det folksomt. Hurtigruteskipet kom seg av ved egen hjelp. Det gikk så for egen maskin inn til Rørvik, der det på grunn av store lekkasjer i skroget ble satt opp i fjæra. Ved det tragiske forliset til hurtigruteskipet MS «Sanct Svithun» 21. oktober 1962 trodde skipets besetning at de var ved Grinna fyr, mens grunnstøtingen faktisk skjedde ved Nordøyan fyr. Grinna fyrstasjon ble automatisert og avfolket i mai 1987. Folla Kystlag hadde i flere år avtale med Kystverket om vedlikehold og bruk av fyret og satte i stand boligdelen for utleie. Per mars 2021 var det uvisst om det vil være besøkstilbud ved Grinna fyrstasjon i fremtiden. I august 2022 tok Jøa kystlag over etter Folla kystlag, og framtiden vil vise om det blir opprettet et besøkstilbud.
Tekst: Per Roger Lauritzen, 2019.
Oppdatert mars 2021, EC.
Oppdatert august 2022, GMB.