Da kommunen Haram ble innlemmet i Ålesund kommune i 2020, omfattet førstnevnte en fastlandsdel, de store øyene Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya og Fjørtoft og småøyer. Kommunevåpenet i sølv og blått symboliserte da også sjøen som arbeidsplass og bindeledd. Tvers gjennom den tidligere kommunen går den indre leia langs kysten. Et kritisk punkt der er Lepsøyrevet. Det er et undersjøisk rev som strekker seg tvers over fjorden nesten til Lepsøya. På grunn av dette revet kunne skip bare passere i en smal og grunn renne i revet. For å markere dette passeringspunktet bestemte Fyrvesenet seg for å ta i bruk Norges første fyrskip. Det ble plassert ved revet i desember 1856. Det første skipet var en liten slupp, «Enigheden», og hadde tre manns besetning. Fyrlyset var en oljelykt som ble heist opp i mastetoppen. Det første fyrskipet fikk en heller ublid skjebne. Først døde fyrvokteren, og etter bare vel fire måneders tjeneste slet det seg i en storm og drev på land. Fyrvesenet forstod at de måtte satse på et større og mer solid fartøy og ha bedre ankere. Det neste fyrskipet kom på plass i januar 1858. Det het «Lepsørev Fyrskib» og ble etter hvert også flyttet til en bedre ankerplass, men ble utsatt for stor slitasje. Det tredje skipet ble derfor konstruert enda kraftigere. Det ble ankret opp på Lepsøyrev i 1867 og hadde fem manns besetning. Det viste seg at også dette skipet slet tungt i vinterstormene og var dyrt å holde i drift. Noe særlig lenger enn 8-10 års levetid kunne heller ikke slike skip regne med å ha i våre farvann. Det ble derfor bestemt at passasjen i Lepsøyrev heller skulle markeres med et vanlig fyr. Det ble bestemt å selge fyrskipet så snart det nye fyret var på plass, og det skjedde i 1879.
Tekst: Per Roger Lauritzen, 2019.
Redigert i 2020 og 2022, NFHF.