Fra 1856 ble det farlige Lepsøyrevet markert med flere fyrskip, men det måtte et landfyr til. Lepsøyrev fyr ble bygget i betong som et tårn med fyrlykta på toppen og ble opprettet i 1879. For å komme nær nok passasjen i revet ble det bygget ytterst på en 220 meter lang molo. Tårnet var stort nok til at det også inneholdt boligen til fyrvokteren og hans familie. På land sto naust, uthus og fjøs. Fyrvokter Oluf Aas, som hadde tjenestegjort på fyrskipet fra 1876, fortsatte i samme funksjon på det nye fyret, men kunne nå ha med seg familien. Det virker som om de trivdes på den nye plassen, for de fortsatte der frem til 1905. Innen den tid hadde de nok fylt en del lampeolje på lyktene og pusset en del ruter fordi det oppgis at Lepsøyrev fyr først fikk elektrisk strøm i 1930. Under den andre verdenskrigen ble fyret angrepet av allierte fly to ganger i 1944 og sterkt skadd. Det ble imidlertid reparert, og fyret fortsatte som bemannet stasjon frem til 1956 da det ble automatisert. Samtidig ble vinduene i tårnet murt igjen.
Da foreningen Lepsøyrevets Fyrvenner ble dannet og fikk leie fyret av Kystverket i 2009, var derfor det å sette inn igjen vinduene noe av det første de begynte med. For øvrig hadde de en stor jobb med å skifte ut det meste av interiøret, siden vannlekkasje opp gjennom tidene hadde ført til omfattende råteskade. Utvendig stod Kystverket for renovasjonen. Oppussingen av fyrtårnet stod ferdig i 2014, og fyret kan nå leies av enkeltpersoner eller grupper. Venneforeningen arrangerer innimellom åpen dag med muligheter for enkel bevertning, men fyret har foreløpig ikke overnattingsmuligheter. Venneforeningen holder også på med å sette i stand naustet inne på land. Parallelt med oppussingen har Kystverket mudret opp skipsleia utenfor og laget en 2200 m lang og 100 m bred korridor. Åtte store sjømerker som står på bunnen, markerer korridoren, og den er merket med moderne LED-belysning. Leia var ferdig i 2012. Dette førte til at Lepsøyrevet fyr ble slukket og nedlagt 29. mars 2014.
Tekst: Per Roger Lauritzen, 2019.