ATV’en var god å ty til når de tunge yttervinduene til maskinhuset skulle transporteres opp til fyret. Her kontrollerer Eiving Karlsen og Thore Christensen, som kom helt fra Bergen for å jobbe dugnad på Flatøya, at vinduene er skikkelig festet på tilhengeren. Som vi ser er det et godt stykke opp til fyret. (Foto: Bjørn Erik Stemland)
Dette er en arkivert artikkel hentet fra vår gamle hjemmeside. Formateringsfeil kan forekomme.
Venner av Flatøy fyr har gjort en skikkelig dugnadsjobb, og fyret kan nå skilte med blant annet to nye soverom og solcellepanel.
Monica Lindanger
I 2012 fikk Flatøy fyr en skikkelig overhaling. Venner av Flatøy fyr har blant annet sørget for restaurerte og nye vinduer, ny inngangsdør i fyrbygningen og nysmidde kroker til takrenna. Det har i tillegg blitt innredet to nye soverom, ett i maskinhuset og ett i fjøset/uthuset. Så nå står det tilsammen 15 sengeplasser og venter på besøkende, i tillegg til tre feltsenger.
Flytebrygga er sikret og reparert på grunn av slitasjeskader. Ny landgang er bygget og montert. I tillegg er kaien reparert og har fått nye fendere, som er boltet inn i kaielementet. Veien opp til fyret, som ble ganske ødelagt av stormen Berit, er påbegynt bygget opp igjen.
Venner av Flatøy fyr har både fått logo og hjemmeside. På www.flatoyfyr.com/ kan man finne informasjon om fyret og ta kon
Det har blitt mange turer fram og tilbake med flytebrygge og landgang. Det kreves ganske mye vedlikehold av landstigningsutstyret, så værhardt som det er på Flatøya (Foto: Bjørn Erik Stemland).
takt med
Inne i maskinhuset er det nå klargjort et familierom, og her står Marit A. Stemland og gleder seg til hun skal overnatte med mann og barnebarn i denne familiekøya (Foto: Bjørn Erik Stemland).
styret.
Eivind Karlsen og Kristian Syraksen klargjør for vinterlagring av solcellepanelene (Foto: Bjørn Erik Stemland).
Luftig arbeidsplass! Snekker Sigurd Olav har heldigvis ikke høydeskrekk. (Foto: Bjørn Erik Stemland)
Marit A. Stemland på vei opp til fyret med utstyr til dugnaden – i en sykkelvogn. Men veien må nok gruses og komprimeres bedre om denne vogna skal brukes uten besvær. (Foto: Bjørn Erik Stemland)