Fant «hilsen» fra fortiden
Under arbeidene med å skifte ut taket på Hestskjæret fyr gjorde Paal Bjørndal et oppsiktsvekkende funn. Under takbordene lå det en «hilsen» fra fortiden.
– Vi jobbet med å fjerne skifter og bordganger på taken, da vi plutselig oppdaget noe som ikke skulle være der. Det var en svært gammel øks, forteller Paal Bjørndal.
Under riving av det gamle taket fant man en «hilsen» fra fortiden. Foto: Paal Bjørndal, Coatingservice as
Øksa som ble funnet har trolig ligget trygt og godt under skifertaket siden det ble lagt i på den gamle fyrbygningen på Hestskjær fyr i 1879.
Trolig mistet
– Øksa som ble funnet, ble brukt til å hugge ut kiler som skiferhellene ligger på. Trolig har den sklidd mellom skifer og taktroa da de var nesten ferdige. Jeg vil tro de lot den ligge da alternativet ville være å ta opp skiferen for å få tak i øksa. Det var det nok ingen som gadd, så da er alternativet å skylde på læregutten, og hente ny øks for å bli ferdig. Slik er det blitt gjort i tusener av år. Læregutt skylder på verktøyet og mesteren skylder på læregutten, forteller Bjørndal med et smil.
Pål Bjørndal gjorde det sensasjonelle funnet på Hestskjæret fyr. Foto: Coatingservice as
Paal Bjørndal og entreprenørselskapet Coatingservice er innleid av Kystverket, og de er i full gang med rehabilitering av taket på det gamle fyret på Hestskjær.
Hestskjær fyr ligger utsatt for vær og vind. Foto: Paal Bjørndal, Coatingservice as
I 1879 ble også Hestskjæret fyrstasjon tent for første gang. Fyret ble opprettet etter påtrykk fra blant annet losoldermann Lous, og fyrvesenet kjøpte Hestskjæret og bygget fyret på den usedvanlig værharde plassen. Det planlagte tårnet i betong måtte blant annet forhøyes seks meter i løpet av byggeperioden fordi man forstod at det var planlagt for lavt etter som man så hvor høyt sjøen kunne gå. Tårnet ble bygget sammen med en bolig som rommet fyrvokteren og hans familie og en enslig assistent. I tillegg ble det bygget naust og landing. I 1893 ble derfor fyrstasjonen forsterket ved at fyrtårnet fikk en ekstra beskyttelsesmur av gråstein nesten helt til topps på tårnet. Samtidig ble trenaustet erstattet av et i betong.
Tragisk forlis
Den annen verdenskrig kom fyret stort sett uskadet fra, men søndag 13. februar 1944 skjedde det en tragedie like utenfor. Da ble hurtigruteskipet DS «Irma» og lasteskipet DS «Henry» senket av norske torpedobåter utenfor Hestskjæret fyr og over 60 mennesker omkom.
Det gamle fyret på Hestskjær ble tent for første gang i 1879. Foto: digitalarkivet.no
I 1943, ble Hestskjæret fyrstasjon gjort om fra familiefyr til tørnstasjon og i 1960 ble fyrstasjonen bygd om og elektrifisert. Det ble da bygget en fyrbygning i tre etasjer av betong. Samtidig ble det bygget nytt fyrtårn på toppen av den nye fyrbygningen. Dette rager syv meter over taket på fyrbygningen.