Polarhelten Henry Asbjørn Larsen var den første til å passere Nordvestpassasjen begge veier. Han etterkommere har gitt en generøs pengegave til ny brygge på Torbjørnskjær fyr. Faksimilen viser Larsens skute "St. Roch" under ferden i ishavet gjennom Nordvestpassasjen. Faksimile: Fra boka "The North-West Passage, 1940-1942 and 1944"

Etterkommerne til polarhelten Henry Asbjørn Larsen (1899-1964) har gitt en generøs gave til Torbjørnskjærs venner.

Pengene er en gave til minne om Johnny Arntzen som i mange år var drivkraften bak venneforeningen på Torbjørnskjær fyr.

Nordmannen Henry Larsen ble kanadisk statsborger og utforsket Canadas polare strøk. Faksimile: Fra boka «The North-West Passage, 1940-1942 and 1944»

I gavebrevet skriver Doreen Riedel at donasjonen på 1000 kanadiske dollar (ca 8000 kroner) er til minne om Johnny Arntzen.

Bryggegave

 – Jeg håper gaven kan benyttes til den foreslåtte brygga. Jeg husker Johnny snakket om det.. Han gjorde mye for å gjøre navnet til Henry Larsen bedre kjent i Norge og jeg setter stor pris på innsatsen hans, skriver Doreen Riedel i gavebrevet til Torbjørnskjærs venner.

Torbjørnskjær fyr i Ytre Oslofjord. Foto: Rita Sundseth Eriksen

Johnny Arntzen var i mange år styreleder i venneforeningen, men han omkom i en ulykke på havet for snart to år siden. – Vi er svært takknemlige for gaven, sier Knut Alnes i Torbjørnskjærs Venner.

Henry Larsen var fra Herføl på Hvaler og han var den første som seilte Nordvestpassasjen fra vest til øst, og på returen ble han den første som klarte gjennomseilingen uten overvintring underveis. Senere emigrerte han til Canada der han er bedre kjent for sine bragder enn i hjemlandet.

Polarhistorie

I følge Norsk Polarhistorie vokste Henry Asbjørn Larsen opp hos en tante og onkel og en tallrik søskenflokk. Han stakk tidlig til sjøs, bare 15 år gammel, og avsluttet Sjømannsskolen i Christiania 1920. Henry traff Roald Amundsen på foredragsturne i Seattle i 1921 og ville deretter til polarområdene.

Kart over Henry Larsens seilingsrute gjennom Nordvestpassasjen. Faksimile: Fra boka «The North-West Passage, 1940-1942 and 1944«

Christian Klingenbergs søkte etter navigatør til skipet sitt og i 1924 seilte Larsen gjennom Beringstredet. I 1940-42 og 1944 seilte han på oppdrag gjennom Nordvestpassasjen begge veier. Han fikk tilnavnet «Med det store skipet» – noe som også ble tittelen på hans selvbiografi.

Larsen Cape og Larsen Sound er oppkalt etter han, og i 1987 ble et av den kanadiske Kystvaktens skip døpt «Henry Larsen». Skipet er fortsatt i tjeneste.